Wednesday, October 8, 2008

Pesanan Untuk Para Isteri dan Yang Bakal Menjadi Isteri

Sebagai isteri hati ini sering diajar...

i) Jangan memikirkan keburukan suami dan kenangkanlah kebaikannya untuk dijadikan penawar jika hati terluka.

ii) Sentiasa ingat syurga seorang isteri itu di bawah tapak kaki suami. Selagi suami itu didalam redha Allah.

iii) Setiasa bershukur dengan apa yang disedikakan oleh suami walaupun nafsu sentiasa menuntut lebih dari apa yang ada.

iv) Dalam apa keadaan pun sentiasa bersangka baik terhadap suami kerana bersangka baik itu adalah penawar jiwa yang paling mujarab. Jangan meyeksa hati sendiri untuk bahagia.

v) Cemburu... jangan diikutkan kerana yang binasa adalah hati dan perasaan sendiri. Walaupun cemburu itu tandanya sayang.

vi) Carilah pahala dan redha Allah selagi status isteri masih disandang. Itu janji Allah yang tidak akan berdusta kepada hambanya.

vii) Janganlah memikirkan kelemahannya kerana diri sendiri juga tidak sehebat mana. Terimalah suami seadanya.

viii) Sentiasa ingat bahawa setiap yang baik itu datangnya dari Allah dan setiap yang buruk itu datangnya dari kesilapan kita sebagai hambaNya. Manusia memang tidak pernah lari dari melakukan kesilapan.

Tetapi adakah sebagai isteri.... mampu..., apabila hati sering bertanya MENGAPA, KENAPA DAN BAGAIMANA.

Walaupun rasa bersyukur sentiasa diajar bertandang di hati tetapi MENGAPA, KENAPA DAN BAGAIMANA jua yang sering bertamu.


Hanya doa sahaja menjadi penguat semangat demi untuk mendapat keredhaan Allah yang tidak pernah jemu membantu. Bukan mudah untuk menjadi isteri solehah kalau tidak benar-benar redha dengan apa yang ada dan apa yang dirasa.

Tetapi hati sentiasa ingat bahawa Allah tidak akan menduga hambanya dengan dugaan yang tidak tertanggung oleh hambanya itu. Ujian Allah adalah peluang kepada kita untuk mencari keredhaan dan rahmatnya di dunia dan di akhirat kelak. Ingatlah bahawa janji Allah itu adalah benar.

1 comments:

anjung SYURA said...

berusahalah menjadi isteri yang solehah agar hidup diredhai Allah..sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang solehah..

-syura-