Saturday, October 11, 2008

Persoalan Berkaitan Muamalat...

Tahukah anda apakah hukumnya perniagaan direct selling, multilevel marketing (MLM) atau pemasaran rangkaian terutama bonus dan komisen yang kita dapat daripada ejen di bawah kita?

Pada dasarnya hukum MLM ditentukan oleh bentuk muamalatnya. Jika muamalat yang terkandung di dalamnya adalah muamalat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam, maka sahlah MLM tersebut. Maksudnya harus.

Namun jika muamalatnya bertentangan dengan syariat islam, maka haramlah MLM tersebut.

Pada faktanya majoriti MLM melakukan 2 muamalat yang diharamkan dalam Islam, iaitu:

1. Mengambil komisen yang bukan haknya (ejen atas ejen).

2. Dua akad dalam satu akad.
Contohnya, mengambil untung atau komisen yang bukan haknya, iaitu untung atas untung. Maksudnya mengambil komisen daripada usaha ejen lain. Contohnya, Abu adalah ejen daripada Hasan untuk menjual sebuah rumah. Hasan berkata harga rumah dijual dengan nilai RM100,000 dan Abu sebagai ejen akan mendapat komisen sebanyak 10% daripada hasil penjualan. Kemudian, Abu bertemu dengan Zaki sebagai ejen yang lain. Abu berkata, “Jika kamu boleh menjual rumah Hasan, maka kamu mendapatkan komisen 10%, dan saya akan mendapat komisen 5% daripada kamu.” Komisen yang diambil oleh Abu bukan komisen yang dibenarkan oleh syariat. Ini disebabkan Abu bukanlah pemilik rumah, dan bukan juga pembeli.

Akan tetapi, jika Abu mengajak Zaki untuk berkerjasama dalam menjual rumah, kemudian komisen daripada Hasan sebanyak 10% dibahagikan sesama mereka, maka amalan sebegini dibolehkan dalam syariat Islam.

Kaedah muamalat ada menyebut “asal dalam muamalat adalah halal.” Maksudnya, apa sahaja bentuk muamalat jual beli pada hukum asalnya halal selagi mana tidak terdapat unsur-unsur penganiayaan, penipuan, perjudian dan riba.

Mencari yang halal itu fardhu bagi umat Islam...

2 comments:

Ibnurashidi said...

Salam..

Apa Khabar?rupanya dah ada blog baru sekarang ni ya. Bagus, artikel yg menarik perlu dipanjangkan lagi..

ada masa jemput mai blog kita plak ya:)

fawWAz said...

salam...em,bisnes cm MLM 2 mmg byk dpertikaikan sbb rmai mempergunakan pelajar...spttnye phk t'tentu kne pntau..lg 1 artikel 2 lg baik add hadis&ayat2 quran....al da best!